POMYSŁY NA CZTERY PORY ROKU

Cztery Pory Roku

 

Propozycja 1 – Mistrz rysunku (1-4 dzieci)

1. Dzieci wybierają swoją ulubioną porę roku, a następnie układają ją z puzzli Cztery Pory Roku.

2. Uczestnicy kolejno otrzymują kartę i mazaki/kredki, a ich zadaniem jest przerysowanie ułożonego przez nich obrazka.

3. Po ukończonym wyzwaniu robimy wystawę narysowanych prac, a dzieci wspólnie wybierają, który rysunek ich zdaniem najlepiej odzwierciedla obrazek z puzzli.

4. Zwycięzca nagrodzony zostaje głośnymi brawami, a potem dzieci wykonują znane im piosenki o wiośnie, lecie, jesieni i zimie. Mogą też opowiadać, dlaczego lubią właśnie te pory roku a nie inne.

5. Zabawa rozwija wiele zmysłów, uczy dzieci odwzorowywać i prawidłowo dobierać kolory. Edukacja w gronie znajomych sprzyja poszerzaniu talentów społecznych i treningowi decyzyjności.

 

Propozycja 2 – Pogodna rywalizacja (2-4 osoby)

1. Mieszamy puzzle z gry Cztery Pory Roku, tak aby obrazki były na wierzchu. Następnie losujemy wśród użytkowników kupony, na których widnieją obrazki symbolizujące daną porę roku.

2. Zadaniem graczy jest prawidłowe odgadnięcie pory roku i zebranie wszystkich puzzli, dzięki którym będą mogły ułożyć swoje obrazki.

3. Kiedy wszystkie dzieci wykonają prawidłowo zadanie, ustawiamy stoper i rozpoczyna się rywalizacja o to, kto najszybciej ułoży swój obrazek.

4. Zwycięzca konkurenci zostaje okrzyknięty mistrzem gry i może zacząć zadawać pozostałym graczom pytania odnośnie ich pór roku, jak: W którym miesiącu zaczyna padać śnieg? Kiedy możemy zrobić piknik? Na jakich drzewach rosną jabłka?

5. Zabawa ma na celu włączyć u dzieci mechanizm zdrowej konkurencji i szybkiej zdolności kojarzenia, jak również prędkiego wykonywania zadań. Rozwija zdolności przywódcze, jasnego wyrażania myśli, pobudza wyobraźnię.

 

Propozycja 3 – Prawidłowa kolei rzeczy (rodzic i dziecko)

1. Zabawa doskonała dla najmłodszych dzieci, które poznają zasady rządzące naturą. Rozkładamy puzzle z gry Cztery Pory Roku na macie lub dywaniku.

2. Następnie prosimy dziecko, aby ułożyło cztery kartoniki z puzzlami. Jeśli to niezbędne, pomagamy maluchowi ale staramy się dać mu tyle czasu, by mógł wykonać zadanie samodzielnie.

3. Gdy to się uda, prosimy dziecko o ułożenie kartoników w kolejności wiosna-lato-jesień-zima. Jeśli ma z tym problemy podpowiadamy mu, jak wygląda dana pora roku.

4. Kiedy już wszystkie puzzle są we właściwej kolejności, prosimy dziecko o nazwanie postaci na obrazkach, a następnie ułożenie opowiadania o tym, co robią dzieci na obrazkach, rozpoczynając od wiosny, a kończąc na zimie.

5. Możemy podpytać malucha, co kojarzy mu się z daną porą roku, która jest jego ulubiona i dlaczego, jakie ubrania nosimy o danej porze roku, gdzie chodzimy, czym się bawimy itp.

6. Zabawa sprzyja tworzeniu się silnych więzi rodzic – dziecko. Maluch poznaje kolejność następujących po sobie sezonów, uczy się ich cech charakterystycznych, ma szersze spojrzenie na otaczający go świat.