POMYSŁY NA JAKI TO MIESIĄC?

Jaki to miesiąc?

 Propozycja 1 – Gdy goni nas czas (2 i więcej osób)

1. Prosta zabawa, w której liczy się czas. Dzielimy puzzle wśród graczy (jeśli grają dwie osoby, każda z nich dostaje po 6 elementów).

2. Nastawiamy stoper.

3. Wraz z uruchomieniem stopera gracze rozpoczynają układanie puzzli.

4. Wygrywa osoby, która najszybciej ułoży swoje puzzle.

5. Mierzymy i zapisujemy czas graczy. Możemy stosować tą zabawę wielokrotnie, porównując swoje czasy, aż do zdobycia najlepszego rezultatu.

 

Propozycja 2 – Domyślaj się (2 i więcej osób)

1. Rodzic trzyma kartonik z wymieszanymi puzzlami.

2. Nie podglądając, dziecko losuje jeden element, mówi, co wylosowało.

3. Następnie spośród reszty puzzli dopiera do pary 1 z 12 elementów.

4. Zadaniem dziecka jest dopasowanie nazwy miesiąca do swojej układanki oraz podać pasującą porę roku.

5. Następnie odkładamy ułożone puzzle na bok, możemy kontynuować zabawę z resztą puzzli na tej samej zasadzie.

 

Propozycja 3 – Mistrz angielskiego (2-3 osoby)

1. Zabawa podobna do poprzedniej propozycji, skierowane do dzieci znających lub uczących się angielskiego.

2. Dorosły trzyma kartonik z puzzlami. Dzieci losują po jednym elemencie i po angielsku mówią, co przedstawia ich obrazek. Jeśli się im to uda, mogą dopasować komplementarny element. Jeśli nie – wyciągają inny element, aż do momentu, kiedy poprawnie odgadną jego nazwę w języku angielskim.

3. Następnie dzieci (wciąż po angielsku) dopasowują miesiące i pory roku do swoich układanek.

4. Za każdą dobrze podaną nazwę, miesiąc i porę roku zapisujemy dzieciom punkty.

5. Wygrywa maluch, która uzbiera najwięcej punktów.

6. Możemy także wyznaczyć nagrody za odpowiednie liczby punktów, aby dodatkowo zmotywować starsze dzieci.

 

Propozycja 4 – Jaki to miesiąc? (3 i więcej osób)

1. Dzieci siadają na około wymieszanych i odwróconych puzzli Jaki to miesiąc?

2. Po kolej wyciągają po jednym elemencie i nie patrząc na niego pokazują go pozostałym graczom. Każdy z graczy musi powiedzieć, co robi się w danym miesiącu (lub opisać 1 słowem).

3. Osoba trzymająca element, na podstawie odpowiedzi graczy, musi odgadnąć, jaki to miesiąc.

4. Jeśli odpowiedź będzie prawidłowa – gracz zachowuje puzzel, który liczy się jak 1 punkt. Jeśli nie – odkłada element na środek i następuje mieszanie puzzli, aby pozostali gracze nie mieli możliwości odgadnięcia, gdzie dany puzzel został odłożony.

5. Kiedy wszystkie puzzle zostaną prawidłowo odgadnięte dzieci liczą swoje elementy.

6. Wygrywa osoba, która zgromadziła najwięcej puzzli.

 

Propozycja 5 – Ulubiona pora roku (2-4 graczy)

1. Każdy gracz wybiera sobie ulubioną porę roku (nie mogą być takie same).

2. Każdej porze roku odpowiadają 3 miesiące, gracze muszą wymienić miesiące w swoich porach roku, jeśli podadzą prawidłowe odpowiedzi wyszukują wśród puzzli element z odpowiadającym swojej porze roku obrazkiem.

3. Dzieci odpowiadają i losują na zmianę. W przypadku błędnej odpowiedzi – gracz traci kolejkę.

4. Dla utrudnienia lub w przypadku starszych dzieci, możemy odwrócić elementy układanki, tworząc grę na wzór memo.

5. Wygrywa maluch, który najszybciej zbierze wszystkie obrazki pasujące do jego pory roku.

 

Propozycja 6 – Gdzie rośnie zboże? (rodzic i dziecko)

1. Rodzic rozkłada tabliczki przedstawiające obiekty z puzzli Jaki to miesiąc?

2. Następnie zadaje dziecku pytanie związane z danym elementem, np. Gdzie rośnie zboże?

3. Po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi maluch otrzymuje w prezencie dany element, a rodzic sięga po kolejną tabliczkę, zadając znów pytanie, np. W jakim miesiącu rolnik jeździ na traktorze?

4. Zabawa może być powtarzana wielokrotnie, gdyż to, jakie pytania związane z obrazkiem zadamy – zależy tylko od naszej wyobraźni.